ברוכים הבאים לעמוד השאלות הנפוצות של גאון של אמא!
כאן תמצאו תשובות לשאלות שחוזרות על עצמן בנוגע לחוברות ההכנה שלנו, לתהליך הרכישה, ולכל מה שחשוב לדעת לפני ואחרי ההזמנה.
אם לא מצאתם כאן את מה שחיפשתם – אנחנו תמיד זמינים עבורכם בעמוד צור קשר.

מה כוללת כל חוברת?

באתר “גאון של אמא” תמצאו שלושה סוגים של חוברות הכנה, לכל שלב בנפרד (שלב א’ ושלב ב’):

חוברת תרגול מקיפה

כוללת מעל 600 שאלות מגוונות בכל הנושאים הרלוונטיים למבחני המחוננים של משרד החינוך. החוברת מסודרת לפי נושאים, עם דגש על פיתוח חשיבה, הבנת הוראות, תרגול צורני, השלמת תבניות, שאלות מילוליות ועוד. כל שאלה מלווה בפתרון מלא, כדי לאפשר למידה אמיתית ולא רק פתרון טכני.

חוברת מבחני סימולציה

מדמה את מבנה המבחנים האמיתי – כולל הקצבת פרקי זמן מוגבלים לכל פרק במבחן. החוברת הזו תתן לילד שלכם את הבטחון שהוא צריך לקראת הבחינה.

חוברת משולבת

חוברת זו כוללת את שתי החוברות יחד – חוברת התרגול המקיפה וחוברת הסימולציות – במחיר משתלם במיוחד. מיועדת להורים שרוצים לתת לילד מענה כולל ויסודי לקראת המבחן.

כל החוברות מגיעות בפורמט PDF, ניתנות להדפסה, וכוללות פתרונות מלאים לכל השאלות.

לא. השאלות בחוברות אינן זהות לשאלות שמופיעות במבחנים הרשמיים של משרד החינוך, אך הן מדמות בצורה מדויקת את סגנון ורמת הקושי של השאלות האמיתיות.

החוברות שלנו נבנו על סמך ניסיון רב בהכנה למבחני מחוננים, והן כוללות תרגילים ייחודיים שפותחו במיוחד כדי לחזק את היכולות החשיבתיות, ההבנה הצורנית, והחשיבה הלוגית הנדרשת במבחנים.

המטרה שלנו היא לחשוף את הילדים למגוון רחב של שאלות דומות באופי ובמבנה, כך שיגיעו למבחן האמיתי כשהם רגועים, מוכנים ובעלי ביטחון עצמי.

חשוב לדעת: משרד החינוך אינו מפרסם את השאלות מראש, ולכן אין גוף שיכול לספק “שאלות מקוריות” – אך בהחלט ניתן להתכונן בצורה טובה מאוד באמצעות תרגול נכון, מגוון וממוקד כמו זה שמציעות החוברות שלנו.

באופן עקרוני, אין חובה רשמית להתכונן למבחני המחוננים – המבחנים נועדו לאתר ילדים עם יכולות חשיבה גבוהות במיוחד, גם ללא הכנה מוקדמת. עם זאת, בפועל, רבים מהילדים שמתמודדים על מקומות בתכניות המחוננים כן מתכוננים מראש, לעיתים בעזרת חוברות, קורסים או שיעורים פרטיים.

הכנה מוקדמת יכולה לסייע לילד:

  • להבין את סוגי השאלות שצפויים להופיע במבחן.
  • לפתח אסטרטגיות פתרון יעילות.
  • להגיע למבחן עם תחושת ביטחון ובלי לחץ מיותר.
  • להתמודד טוב יותר עם שאלות חשיבה לא שגרתיות.

במילים פשוטות – כמו שלא היינו שולחים את ילדינו לריאיון עבודה או תחרות בלי הכנה, כך גם כאן, הכנה מתאימה יכולה לעשות את ההבדל בין ילד מוכשר שיתקשה להבין את מבנה השאלות – לבין ילד מוכשר שיגיע מוכן ויוכל להביע את יכולותיו באופן מיטבי.

חשוב להדגיש: החוברות באתר “גאון של אמא” לא נועדו ללמד “לשנן תשובות”, אלא לפתח את החשיבה. התרגול הוא חווייתי, מאתגר, ומותאם במיוחד לילדים סקרנים שאוהבים לשבור את הראש 

מיד לאחר השלמת התשלום באתר, החוברת תישלח אליכם באופן אוטומטי למייל שהזנתם בעת ההזמנה – כקובץ PDF להורדה.

 זמן קבלה ממוצע: עד 5–10 דקות מרגע הרכישה.
ההודעה תגיע מכתובת המייל של האתר – שווה לבדוק גם בתיקיית “קידומי מכירות” או “דואר זבל” אם לא מצאתם אותה בתיבה הראשית.

במידה ולא קיבלתם את המייל – אל דאגה! פשוט פנו אלינו דרך טופס צור קשר, ונשלח לכם את החוברת שוב בהקדם.

 שימו לב: החוברת נשלחת כקובץ PDF וניתנת להורדה, שמירה והדפסה – כך שתוכלו להתחיל לתרגל ממש באותו היום.

לפעמים קבצי PDF לא נפתחים בגלל בעיה טכנית קטנה – אבל לרוב הפתרון פשוט:

בדקו שאתם משתמשים באפליקציה מתאימה

ודאו שאתם פותחים את הקובץ בעזרת תוכנת קריאה לקבצי PDF (כמו Adobe Acrobat Reader או אפליקציה מובנית במחשב/סמארטפון). לעיתים דפדפן מסוים לא מצליח לפתוח את הקובץ, ושווה לנסות לפתוח בדפדפן אחר או באפליקציה נפרדת.

נסו להוריד את הקובץ למחשב או לנייד

לחצו על “הורד” במקום לנסות לפתוח את הקובץ ישירות מתוך המייל. לפעמים זה פותר את הבעיה מיד.

נסו להוריד שוב

ייתכן שההורדה הראשונה לא הושלמה כראוי. נסו ללחוץ שוב על הקישור ולבצע הורדה חדשה.

עדיין לא עובד? אנחנו פה לעזור

אם ניסיתם את כל מה שצוין והקובץ עדיין לא נפתח – פנו אלינו דרך טופס צור קשר, ונשלח לכם את הקובץ מחדש או נציע פתרון נוסף.

כן! החוברות נבנו במיוחד כך שיתאימו גם ללמידה עצמאית של ילדים – במיוחד כאלה שמסקרן אותם לפתור תרגילים מאתגרים ולגלות איך לחשוב בצורה אחרת.

 שפה ידידותית וברורה – ההנחיות והשאלות מנוסחות בצורה נגישה לילדים, מבלי לוותר על עומק החשיבה.
 פתרונות מלאים ומוסברים – לכל שאלה מצורף פתרון מלא שמסביר את דרך החשיבה – לא רק את התשובה הנכונה. זה מאפשר לילד להבין בעצמו היכן טעה ואיך לשפר.
 מבנה מדורג – התרגילים מסודרים מהקל אל הקשה, כך שהילד לא מתייאש בתחילת הדרך, אלא מתקדם בצורה טבעית ובונה ביטחון.
 מתאים גם ללמידה משותפת – כמובן, הורים שמעדיפים לתרגל יחד עם הילד ימצאו את החוברת ככלי מעולה לחיזוק הקשר ולהעשרה משפחתית מהנה.

לסיכום – החוברת מתאימה מאוד ללמידה עצמאית, אבל גם מאפשרת למי שמעוניין בליווי הורי להפוך את זה לחוויה משותפת.

מבחני המחוננים של משרד החינוך מתקיימים בשני שלבים עוקבים, כשכל שלב נועד לצמצם את מספר התלמידים ולהתמקד באיתור ילדים בעלי יכולות יוצאות דופן.

 שלב א’ – המבחן הבית-ספרי:

  • מתקיים בבית הספר, במהלך שעות הלימודים, לרוב בכיתה ב’.
  • כולל שאלות במתמטיקה, הבנת הנקרא והסקת מסקנות.
  • מטרתו היא לסנן את האוכלוסייה הכללית ולהעביר לשלב הבא את הילדים שבלטו באופן מיוחד.
  • התוצאות אינן נמסרות להורים, ורק מי שעובר לשלב ב’ מקבל עדכון.

 שלב ב’ – המבחן החיצוני:

  • מתקיים במרכזי הבחינה האזוריים, מחוץ לבית הספר.
  • כולל שאלות מתקדמות יותר, בדגש על חשיבה צורנית, לוגית, מילולית וכמותית.
  • השאלות במבחן זה נחשבות למאתגרות מאוד ודורשות יכולות חשיבה גבוהות ולא רק ידע לימודי.
  • תוצאות שלב ב’ נשלחות להורים, וילדים שמתקבלים מוגדרים כ”מחוננים” או “בעלי כישורים גבוהים”, בהתאם לציון.

 חשוב לדעת: שלב א’ נבנה על פי החומר הנלמד בבית הספר, בעוד שלב ב’ בודק בעיקר חשיבה עצמאית, יצירתית ומופשטת – ולכן הכנה נכונה לקראת שלב ב’ חשובה במיוחד.

אין צורך להשקיע שעות ארוכות – ההפך הוא הנכון!
המפתח להצלחה הוא תרגול עקבי, ממוקד ונעים.

ההמלצה הכללית:
15–30 דקות ביום, בין 3 ל-5 פעמים בשבוע.

כמובן שזה תלוי בגיל הילד, ברמת הריכוז שלו ובזמן הפנוי שלכם כמשפחה.
עדיף תרגול קצר עם ריכוז גבוה, מאשר ישיבה ארוכה עם עייפות או חוסר סבלנות.

טיפ חשוב:
הפכו את התרגול לחלק משגרת אחר הצהריים – כמו חוג או משחק קבוע. שילוב של חידות, אתגרים ומשחקי חשיבה מתוך החוברת יכול להפוך את הלמידה למהנה ואפילו מצחיקה!

ובסוף – גם אם פספסתם יום או יומיים, זה לא נורא. הרצף והגישה הם מה שחשוב 

ממש לא חובה לסיים את כל החוברת – המטרה היא לתרגל באופן יסודי ואיכותי, לא בהכרח לסמן  על כל שאלה.

החוברות שלנו כוללות מאות תרגילים במגוון נושאים, כדי לאפשר גמישות:

יש הורים וילדים שבוחרים לעבור על כל החוברת באופן מלא, ויש כאלה שמתרגלים רק פרקים מסוימים לפי קצב אישי ותחומי קושי.

מה שחשוב באמת הוא:
 להבין את סוגי השאלות
 לפתח את החשיבה הרלוונטית
 להרגיש בטוחים יותר ככל שהמבחן מתקרב

לפעמים עדיף לתרגל פחות שאלות, אבל להעמיק וללמוד מהפתרונות, מאשר “לרוץ” על כל התרגילים.

לסיכום: התרגול נועד לעזור – לא להלחיץ. תתקדמו בקצב שמתאים לכם, ואם נשארו פרקים פתוחים – זה ממש בסדר.

באופן עקרוני, אין חובה רשמית להתכונן למבחני המחוננים – המבחנים נועדו לאתר ילדים עם יכולות חשיבה גבוהות במיוחד, גם ללא הכנה מוקדמת. עם זאת, בפועל, רבים מהילדים שמתמודדים על מקומות בתכניות המחוננים כן מתכוננים מראש, לעיתים בעזרת חוברות, קורסים או שיעורים פרטיים.

הכנה מוקדמת יכולה לסייע לילד:

  • להבין את סוגי השאלות שצפויים להופיע במבחן.
  • לפתח אסטרטגיות פתרון יעילות.
  • להגיע למבחן עם תחושת ביטחון ובלי לחץ מיותר.
  • להתמודד טוב יותר עם שאלות חשיבה לא שגרתיות.

במילים פשוטות – כמו שלא היינו שולחים את ילדינו לריאיון עבודה או תחרות בלי הכנה, כך גם כאן, הכנה מתאימה יכולה לעשות את ההבדל בין ילד מוכשר שיתקשה להבין את מבנה השאלות – לבין ילד מוכשר שיגיע מוכן ויוכל להביע את יכולותיו באופן מיטבי.

חשוב להדגיש: החוברות באתר “גאון של אמא” לא נועדו ללמד “לשנן תשובות”, אלא לפתח את החשיבה. התרגול הוא חווייתי, מאתגר, ומותאם במיוחד לילדים סקרנים שאוהבים לשבור את הראש 

לאחר שמתקבלות תוצאות מבחן המחוננים של משרד החינוך (שלב א’ ושלב ב’), התלמידים שצלחו את שני השלבים מחולקים לשתי קבוצות עיקריות:

 תלמיד מחונן:

  • נמצא באחוזון 98 ומעלה מקרב הנבחנים בשלב ב’.
  • זכאי להשתלב בתכניות המחוננים של משרד החינוך, כמו יום שליפה שבועי במרכז מחוננים אזורי, קורסי העשרה ברמה גבוהה, ולעיתים גם תכניות אוניברסיטאיות לילדים מחוננים.
  • ההשתתפות בתכניות אלה נעשית על חשבון יום לימודים בבית הספר, בתיאום עם ההורים והמוסד החינוכי.

 תלמיד בעל כישורים גבוהים (המכונה לעיתים גם “תלמיד מצטיין”):

  • נמצא באחוזון 95 עד 97 מקרב הנבחנים בשלב ב’.
  • לא מוגדר כ”מחונן” לפי משרד החינוך, אך עדיין מזוהה כבעל יכולות יוצאות דופן.

זכאי להשתלב בתכנית העשרה עירונית לבעלי כישורים גבוהים (בהתאם להיצע העירוני).

נכון לשנת הלימודים תשפ”ה (2024–2025), מבחני האיתור למחוננים מתקיימים בכיתה ב, כאשר התלמידים עוברים תהליך דו-שלבי:

 שלב א’ – המבחן הבית-ספרי:

  • מתקיים בבית הספר במהלך חודשים נובמבר–ינואר.
  • כל תלמידי כיתה ב’ משתתפים בו, אלא אם ההורים ביקשו פטור.
  • מטרת השלב: סינון ראשוני רחב.

 שלב ב’ – מבחן ההמשך החיצוני:

  • מיועד רק לתלמידים שעברו את שלב א’.
  • מתקיים במרכזי הבחינה של מכוני האיתור (לרוב מכון קרני או מכון סאלד), בדרך כלל בחודשים פברואר–מרץ.
  • השלב הזה קובע את ההשתייכות לאחת משתי הקבוצות: מחוננים או בעלי כישורים גבוהים (ראו שאלה נפרדת בנושא).

 שינוי מגמה: משרד החינוך ממליץ לעבור לכיתה ג’

בשנים האחרונות מתקיים דיון מקצועי נרחב בתוך משרד החינוך לגבי גיל האיתור המתאים ביותר. העמדה הרשמית כיום – הנתמכת על ידי מחקרים, אנשי מקצוע, אגף שפ”י ואגף החינוך היסודי – היא שהאיתור האפקטיבי והמדויק ביותר מתבצע בכיתה ג, ולא בכיתה ב’.

הסיבה לכך היא שבכיתה ג’ ילדים מגיעים לבשלות רגשית, קוגניטיבית והתפתחותית גבוהה יותר, מה שתורם למהימנות המבחן ולזיהוי מדויק של ילדים מחוננים.

 עם זאת – נכון לשנה זו, ההנחיות לא השתנו בפועל, והמבחנים עדיין מתקיימים כרגיל בכיתה ב’.