מבחן מחוננים שלב א
רוצים לעזור לילד להגיע מוכן למבחן מחוננים – ולהרגיש בטוח בעצמו?
עם החומרים שלנו, ההכנה הופכת לנגישה, מהנה ובעיקר אפקטיבית.
חוברת מבחני סימולציה להדפסה – מבחן מחוננים שלב א (כיתה ב)
חוברת משולבת תרגול + מבחני סימולציה להדפסה – שלב א (כיתה ב)
חוברת הכנה להדפסה – מבחן מחוננים – שלב א (כיתה ב)
שלב א' של מבחן לאיתור מחוננים - כל מה שצריך לדעת
שלב א’ של מבחן המחוננים הוא השלב הראשוני בתהליך הסינון הארצי שמטרתו לאתר תלמידים בעלי יכולות קוגניטיביות גבוהות במיוחד. מדובר במבחן שמתקיים במסגרת בתי הספר היסודיים ונערך מדי שנה עבור תלמידי כיתה ב’.
מתי מתקיים שלב א’?
המבחן נערך לרוב במהלך חודשים אוקטובר–נובמבר, כחלק אינטגרלי מהשגרה הלימודית. תאריך מדויק משתנה ממוסד למוסד, ותלוי בלוח הזמנים של בית הספר ובהנחיות משרד החינוך.
מי עורך את המבחן?
שלב א’ נערך על ידי צוות ההוראה של בית הספר, בדרך כלל על ידי המחנכת או מורה מקצועית מטעם המוסד החינוכי. בשלב זה, משרד החינוך אינו מעורב ישירות, והמבחן נכתב ונבדק בתוך בית הספר עצמו.
מי נבחן?
כלל תלמידי כיתה ב’ בבית הספר משתתפים בשלב א’. אין צורך ברישום מיוחד מצד ההורים, והמבחן נעשה במסגרת שגרת הלימודים.
היכן נערך המבחן?
המבחן נערך בתוך בית הספר, לרוב בכיתה של התלמידים או בחדר ייעודי אחר. האווירה מותאמת לילדים בגיל צעיר ונעשית בצורה רגועה ולא מלחיצה.
מטרת שלב א’
מטרת שלב א’ היא לסנן מתוך כלל התלמידים את אלו שמציגים יכולות חשיבה גבוהות מהממוצע. רק תלמידים שיעברו את הרף שנקבע על ידי משרד החינוך יוזמנו להיבחן בשלב ב’ – מבחן ארצי ממוחשב ומעמיק יותר שמנוהל על ידי גורם חיצוני.
מהם נושאי המבחן?
המבחן כולל שני פרקים עיקריים:
פרק כמותי – שאלות במתמטיקה ובחשיבה כמותית, המתמקדות בנושאים כגון:
סדרות מספריות
בעיות מילוליות בחשבון
חיבור, חיסור, כפל וחילוק פשוטים
השלמת מספרים
שאלות לוגיות במספרים
פרק הבנת הנקרא – כולל שני קטעים קצרים, ולאחר כל אחד מהם מופיעות שאלות שמודדות:
יכולת הבנת הנקרא
הסקת מסקנות
זיהוי רעיון מרכזי
הבנת מילים ומשמעויות בהקשר
האם יש צורך בהכנה מוקדמת?
למרות שהמבחן נערך בתוך בית הספר ובאווירה לא מלחיצה, הכנה מתאימה יכולה לעזור לילד:
להכיר את סוגי השאלות.
להבין את מבנה המבחן.
ללמוד כיצד לקרוא ולהבין הוראות.
שלב א’ הוא הצעד הראשון במסע לאיתור מחוננים, ומיועד לתת תמונת מצב ראשונית לגבי יכולות החשיבה של תלמידי כיתה ב’. מדובר במבחן פנימי ופשוט יחסית, אך עם השפעה גדולה – הוא קובע אילו תלמידים יוזמנו לשלב הבא והמתקדם יותר בתהליך.