מבחן מחוננים לדוגמא

כאן תוכלו למצוא מבחן מחוננים לדוגמא (שלב א) שמדמה את מתכונת המבחן האמיתי של משרד החינוך.

כמו שאתם יכולים לתאר לעצמכם – המפתח להצלחה במבחן המחוננים זה תרגול. השאלות בהמשך העמוד וקובץ ה-PDF שמצורף בסוף העמוד הזה נועדו להמחיש לילד/ה את המבנה ורמת הקושי הצפויים במבחן האמיתי.

המבחן המצורף נותן טעימה מהמבחן, הוא אינו כולל את כל סוגי השאלות שיכולות להופיע במבחן המחוננים ולא נועד להחליף תרגול מעמיק ומגוון, במיוחד עבור ילדים שרוצים להצטיין.

מבחן מחוננים לדוגמא - גאון של אמא

באתר תמצאו ערכת הכנה מלאה למבחן המחוננים (שלב א), הכוללת מאות שאלות עם פתרונות מפורטים והסברים ברורים, תרגול הדרגתי לפי רמות קושי ומבחני סימולציה מלאים המדמים בצורה מדויקת את החוויה האמיתית של יום הבחינה.

ערכת ההכנה שלנו נבנתה במטרה לתת לילד/ה שלכם את הכלים להתמודד עם השאלות השונות שהוא מקבל במבחן ולעבור אותו בהצלחה.

ולסיום אנחנו מעניקים לכם מתנה 🎁 

קוד קופון WELCOME10 שמעניק 10% הנחה ברכישת ערכת ההכנה באתר גאון של אמא

מבחן מחוננים לדוגמא – שלב א’ – שאלות תרגול

בעיות מילוליות 

שאלה 1

אַלּוֹן לָמַד לַמִּבְחָן בְּחֶשְׁבּוֹן בְּיָמִים שֵׁנִי, שְׁלִישִׁי וְרְבִיעִי. בְּכָל יוֹם הוּא פָּתַר 6 תַּרְגִּילִים יוֹתֵר מִבַּיּוֹם שֶׁלְּפָנָיו.

בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן הוּא פָּתַר 12 תַּרְגִּילִים. כַּמָּה תַּרְגִּילִים אַלּוֹן פָּתַר בַּסֹּךְ הַכֹּל?

א. 24

ב. 48

ג. 36

ד. 54

שאלה 2

בְּיוֹם שַׁבָּת דָּנִיֵּאל יָצָא לְטִיּוּל עִם מִשְׁפַּחְתּוֹ לְיַעַר בֶּן שֶׁמֶן. הֵם יָצְאוּ מֵהַבַּיִת בְּשָׁעָה 8:30 בַּבֹּקֶר, וְחָזְרוּ הַבַּיְתָה בְּשָׁעָה 16:00 אַחֲרֵי הַצָּהֳרַיִם. כַּמָּה זְמַן דָּנִיֵּאל הָיָה מִחוּץ לְבֵיתוֹ?

א. 6 שָׁעוֹת וָחֵצִי
ב. 7 שָׁעוֹת
ג. 7 שָׁעוֹת וָחֵצִי
ד. 8 שָׁעוֹת וָחֵצִי

שאלה 3

לִי וְאַרִיאֵל הֶחְלִיטוּ לְהָכִין שַׂקִּיּוֹת הַפְתָּעָה לִמְסִיבַּת יוֹם הַהוּלֶדֶת שֶׁל תָּמָר. הֵן שָׂמוּ בְּכָל שַׂקִּית הַפְתָּעָה 3 סוּכָּרִיּוֹת, 2 עֶפְרוֹנוֹת וּמַדְבֵּקָה אַחַת. הֵן הֵכִינוּ בְּסַךְ הַכֹּל 9 שַׂקִּיּוֹת הַפְתָּעָה.
בְכַּמָּה סוּכָּרִיּוֹת הֵם הִשְׁתַּמְּשׁוּ בְּסַךְ הַכֹּל?

א. 36 סוּכָּרִיּוֹת

ב. 18 סוּכָּרִיּוֹת

ג. 21 סוּכָּרִיּוֹת

ד. 27 סוּכָּרִיּוֹת

פִּתְרוּ אֶת הַתַּרְגִּילִים הַבָּאִים:

שאלה 1

___ = 47 + 35

א. 82      ב. 72      ג. 92      ד. 84

 

שאלה 2

___ = 21 – 119 

א. 90      ב. 92      ג. 98      ד. 96

 

שאלה 3

___ = 5 + 17

א. 22      ב. 23      ג. 24      ד. 21

 

שאלה 4 

___ = 35 + 35

א. 65      ב. 70      ג. 80      ד. 60

קִרְאוּ אֶת קֶטַע הַקְּרִיאָה הַבָּא וְעֲנוּ עַל הַשְּׁאֵלוֹת:

הַבַּרְדְּלָס 🐆

הַבַּרְדְּלָס, שֶׁמֻּכָּר גַּם בְּשֵׁם “צִ’יטָה”, הִיא חַיָּה מְרַתֶּקֶת וּמַרְהִיבָה. זֹאת הַחַיָּה הַיַבַּשְׁתִית הֲכִי מְהִירָה בָּעוֹלָם – הִיא יְכוֹלָה לָרוּץ בְּמֶהִירוּת שֶׁל יוֹתֵר מִ-100 קמ”ש!

לַבַּרְדְּלָס גּוּף רָזֶה וְאָרוֹךְ, רַגְלַיִם אֲרוּכוֹת וְזָנָב שֶׁעוֹזֵר לוֹ לִשְׁמוֹר עַל אִזּוּן בִּזְמַן הָרִיצָה. פָּנָיו מְיֻחָדוֹת – יֵשׁ לוֹ פַּסִּים שְׁחוֹרִים שֶׁיוֹרְדִים מֵהָעֵינַיִם לִכְיוּן הַפֶּה, כְּמוֹ “דְּמָעוֹת”. הַפְּסִים הַלָּלוּ עוֹזְרִים לוֹ לְהִסְתַּוּוֹת, וּלְהִתְקָרֵב לַטָּרֶף בְּלִי לְהִתְגַּלּוֹת.

הַבַּרְדְּלָס חַי בְּאַפְרִיקָה וּבְאֲזוֹרִים מְעַטִּים בְּיוֹתֵר בְּאָסִיָּה. בַּעֲבָר הוּא נִצְפָּה גַּם בְּאֵזוֹרֵי אֵירוֹפָּה וְהוֹדוּ, אֲבָל כַּיּוֹם הוּא נֶחְשָׁב לְנָדִיר בְּאֵזוֹרִים אֵלֶּה.

הַבַּרְדְּלָס זָקוּק לִשְׁטָחִים פְּתוּחִים כְּמוֹ סָוָנָה, שֶׁבָּהֶם יָכוֹל לָרוּץ בְּמֶהִירוּת כְּדֵי לָצוּד חַיּוֹת אַחֵרוֹת כְּמוֹ צְבָאִים וַאֲנְטִילוֹפּוֹת. הַבַּרְדְּלָס צָד בְּהַפְתָּעָה – הוּא מִתְקָרֵב בְּשֶׁקֶט, וְרַק בְּרֶגַע הַנָּכוֹן מַתְחִיל לָרוּץ בְּמֶהִירוּת.

שֶׁלֹּא כְּמוֹ אַרְיֵה אוֹ נָמֵר, הַבַּרְדְּלָס אֵינוֹ חַי בְּלַהֲקָה. רוֹב הַבַּרְדְּלָסִים חַיִים לְבַד, חוּץ מִבִּתְקוּפוֹת הָרְבִיָּה שֶׁלָּהֶם אוֹ כַּאֲשֶׁר הַנְּקֵבָה מַמְלִיטָה גּוּרִים. הַגּוּרִים נִשְׁאָרִים עִם הָאֵם לְמֶשֶׁךְ שְׁנָתַיִם, וְלוֹמְדִים מִמֶּנָּה כֵּיצַד לָצוּד וּלִשְׁמוֹר עַל עַצְמָם.

כַּיּוֹם הַבַּרְדְּלָס נִמְצָא בְּסַכָּנָה, וּלְפִי הַעֲרָכוֹת נִשְׁאֲרוּ פָּחוֹת מִ-7,000 בַּרְדְּלָסִים בַּטֶּבַע. הִתְפַּשְּׁטוּת הַשְּׁטָחִים הַבְּנוּיִים, פְּעֻלּוֹת אָדָם כְּגוֹן בְּנִיָּה וְצַיָּד מְסַכְּנִים אֶת הִשָּׂרְדוּתוֹ. כְּדֵי לְהַצִּיל אֶת הַבַּרְדְּלָסִים, קַיָּמוֹת תּוֹכְנִיּוֹת שׁוֹנוֹת לְהַגְדָּלַת הָאֻכְלוּסִיָּה בַּטֶּבַע, וְכַמּוּת מִזְעָרִית שֶׁל בַּרְדְּלָסִים גַּם חַיָּה בְּגַנֵּי חַיּוֹת.

הַבַּרְדְּלָס הוּא דּוּגְמָה לְעוֹצְמָה, לְיֹפִי וּלְפְגִיעוּת שֶׁבַּטֶּבַע. לַמְרוֹת שֶׁהוּא חָזָק וְמָהִיר, הוּא נִזְקָק לְעֶזְרָתֵנוּ כְּדֵי שֶׁיִּהְיֶה לוֹ עָתִיד בָּעוֹלָם שֶׁלָּנוּ.

שאלה 1

כֵּיצַד עוֹזְרִים הַפַּסִּים הַשְּׁחוֹרִים עַל פָּנָיו שֶׁל הַבַּרְדְּלָס?

א. מְבַלְבְּלִים אֶת הַטּוֹרְפִים
ב. מְסַיְּעִים לוֹ לִבְלֹט בַּשֶּׁטַח
ג. מָגֵן עָלָיו מֵהַשֶּׁמֶשׁ
ד. עוֹזְרִים לוֹ לְהִסְתַּוּוֹת

שאלה 2

הֵיכָן חַי הַבַּרְדְּלָס כַּיּוֹם?

א. בְּאֵירוֹפָּה וְאַמֶּרִיקָה הַדְּרוֹמִית
ב. בְּאַפְרִיקָה וּבְאֲזוֹרִים מְעַטִּים בְּאָסִיָּה
ג. רַק בַּמִּדְבָּרִים
ד. בְּגַנֵּי חַיּוֹת בִּלְבַד

שאלה 3

מָתַי חַיִּים בַּרְדְּלָסִים בְּקְבוּצוֹת?

א. כְּשֶׁהֵם בּוֹרְחִים מִטּוֹרֵף
ב. כְּשֶׁהֵם מְחַפְּשִׂים מָזוֹן
ג. בִּתְקוּפוֹת הָרְבִיָּה
ד. כְּשֶׁיֵּשׁ מַחְסוֹר בְּמַיִם

שאלה 4

מָה לוֹמְדִים הַגּוּרִים מֵאִמָּם?

א. אֵיךְ לְהִסְתַּתֵּר
ב. לִבְנוֹת מַחֲסֶה
ג. לָצוּד וּלִשְׁמוֹר עַל עַצְמָם
ד. אֵיךְ לִשְׁחוֹת בַּנְּהָרוֹת

להורדת מבחן מחוננים לדוגמא – שלב א’ לילדי כיתה ב’

לחצו על הכפתור המצורף מטה

כמה עצות חשובות לפני שמתחילים לתרגל מבחן לדוגמא עם הילד/ה

  • 🛋️ צרו אווירה רגועה ונעימה – מומלץ לשבת עם הילד/ה בסביבה שקטה, ללא הסחות דעת (טלפון, טלוויזיה), כדי לאפשר ריכוז מלא.

  • ⏱️ עבדו עם מגבלת זמן מתונה – תנו לילד/ה זמן קצוב לכל שאלה (5–10 דקות לשאלה מורכבת). כך הם יתרגלו לעבוד תחת לחץ עדין, בדומה למבחן האמיתי.

  • ✅ בדקו את התשובות יחד – אל תסתפקו רק ב”נכון/לא נכון”. עברו יחד על הפתרון, ודאגו שהילד/ה יבינו מה הוביל לתשובה.

  • 💡 הסבירו את דרך החשיבה – הדגש הוא לא רק להגיע לתוצאה נכונה, אלא לפתח את ההיגיון והאסטרטגיה לפתרון. שאלו את הילד/ה “איך חשבת?” ו”האם יש דרך אחרת לפתור?”.

  • 📈 התקדמות הדרגתית – התחילו בשאלות קלות יותר כדי לבנות ביטחון עצמי, ורק אחר כך עברו לשאלות מורכבות.

  • 👨‍👩‍👧 עודדו ושבחו את המאמץ – המטרה היא לפתח חוויית הצלחה חיובית. גם אם יש טעויות, חשוב להדגיש את הניסיון ואת ההתקדמות.